Sevillan parturi sai uudet vaatteet
(kuvaaja: Petri Saarelainen)
Muotisuunnittelija Teemu Muurimäki palasi tänä kesänä nuoruutensa koulukaupunkiin Savonlinnaan, tällä kertaa suunnittelemaan tyylikkään puvustuksen oopperaesitykseen.
Tämän kesän uutuuden, Sevillan parturin, ensi-ilta on torstaina 4.7.
Tavoitimme Teemun juuri sinä iltapäivänä, jolloin takana olivat ensimmäiset harjoitukset, joissa laulajat pukeutuivat ensi kertaa hänen suunnittelemiinsa esiintymisvaatteisiin.
”Kaikki näytti niin hienolta! Jännitin aiemmin vähän Figaron hahmoa. Nyt tiedän, että se toimii.”
"Esiintymisvaatteillaan laulajat ikään kuin vapautuvat omasta persoonastaan ja siirtyvät oopperan roolihahmoiksi."
Teemun mielestä koko oopperapuvuston suunnittelu on ollut äärimmäisen kiehtovaa. Tutustuminen työn alla olevaan oopperaan, luonnosten tekeminen, kankaiden valinta, roolihahmojen persoonallisuuden miettiminen… ”
”Sevillan parturi on opera buffa, koominen ooppera, vähän hömppä saippuooppera, joka on täynnä hauskanpitoa.
Haastavaa suunnitelijan kannalta on se, että roolihenkilöt naamioituvat esityksen aikana eri hahmoiksi. Silti katsojan, viimeiselläkin penkkirivillä, tulisi koko ajan tunnistaa jokainen henkilö.”
Miten olet sen ratkaissut?
”Esimerkiksi turhamaisella, Rosinaa hännystelevällä kreivillä on aina jaloissaan upeat kultaiset nilkkabuutsit, myös silloin, kun hän palaa rääsyissä rintamalta… Niistä hänet sitten tunnistaa…”
Teemu kertoo, miten Sevillan parturin lavastuksessa ja puvustuksessa on valtavasti rikkaita yksityiskohtia, jotka hän toivoo välittyvän myös yleisölle.
Kerro yksi esimerkki.
”Näyttämöllä on parturin kioski, jossa on kaksi ovea. Toisesta ovesta ihmiset menevät sisään aika surkean oloisina ja toisesta ovesta he tulevat ulos, hoikempina, nuorempina, kauniimpina, itsevarmempina.”
Viiden viikon jälkeen haikea olo
Vaikka työn alla onkin nyt ensimmäinen oopperapuvustus Teemu on kokenut suunnittelija.
Hän on työskennellyt mm. Dolce&Gabbanalla, Giorgio Armanilla ja Marimekolla. Hän on myös tehnyt yhteistyötä koreografi Tero Saarisen kanssa.
Kun oopperan ensi-ilta on ohi, Teemu lähtee Milanoon kangasmessuille ja vuorossa on uuden malliston suunnittelun aloittaminen Turolle.
Hänen oman vaatemerkkinsä, Formal Fridayn, ovat löytäneet erityisesti urbaanit, tyylitietoiset miehet.
"Isoilla nimillä suunnittelu on opettanut asennoitumaan suunnittelutehtäviin asiakaslähtöisesti ja opettanut myös luottamaan omiin visioihin.”
Hänen mielestään teatteri- tai oopperavaatteiden suunnittelu ei kovasti eroa muusta pukusuunnittelusta. ”Lähtökohtana on se, mitä vaatteella halutaan kertoa. Pohjimmaltaan samaa tavoitellaan kaikissa vaatteissa, oli kyseessä teatterivaate, hääpuku tai vaikkapa iltapuku linnanjuhliin. Tärkeää on myös se, että vaatteen tulee aina sopia kantajansa persoonallisuuteen ja näyttää hänen päällään kauniilta.”
"Vaatteellahan kerrotaan tarinaa ja teatteripukusuunnittelussa tarinalla pääsee herkuttelemaan. Tanssiteoksen pukuja suunnitellessa voi kehitellä hauskoja ideoita liikkeen näkökulmasta yhdessä koreografin kanssa. Ja oopperassa taas kehitellään ideoita tiimin ja ohjaajan kanssa."
"Olen nyt istunut viisi viikkoa ohjaajan vieressä. Harjoituksissa olemme koko ajan kehitelleet lisää kaikenlaisia hauskoja yksityiskohtia."
Muistoksi tämän kesän viiden viikon Savonlinnassaolosta jää eräänlainen kesäleirifiilis, pitkät, työteliäät päivät ja mahtavat työkaverit.
”Tulee varmasti haikea olo, kun täältä lähden”.
https://operafestival.fi/fi/Ohjelmisto/Ohjelmisto-2019/Sevillan-parturi
Kommentit (0)